روش مطالعه جامعه‌شناسی

جامعه‌شناسی یکی از درس‌های مهم رشته‌ی علوم انسانی است. این درس ضریب ۳ دارد و برای کسانی که قصد تحصیل در رشته‌های علوم اجتماعی، علوم تربیتی و روان‌شناسی دارند، اهمیت زیادی دارد. درس جامعه‌شناسی درس بسیار شیرینی است؛ البته اگر روش مطالعه‌ی صحیح آن را بدانید. در این مقاله روش مطالعه درس جامعه‌شناسی را به صورت کامل برای شما توضیح می‌دهیم تا هم درصد بالایی کسب کنید و هم از مطالعه‌ی آن لذت ببرید.

بنر آوات

روش مطالعه‌ی درس جامعه‌شناسی

در درس جامعه‌شناسی کتاب درسی اهمیت زیادی دارد. یکی از منبع‌های اصلی شما باید کتاب درسی باشد. ابتدا هر درس را به صورت روزنامه‌وار مطالعه کنید تا کلیت مطلب را متوجه شوید. سپس از هر درس به زبان خودتان خلاصه‌نویسی کنید. خلاصه‌ها را با توجه به نکات کتاب کامل‌تر و دقیق‌تر کنید.

پس از آنکه به مطالب کتاب مسلط شدید، تست بزنید. هر نکته‌ای را که از تست یاد گرفتید، در برگه یا دفترچه‌ای جداگانه یادداشت کنید. همچنین می‌توانید کنار خلاصه‌نویسی‌ها یا حاشیه‌نویسی‌های خود بنویسید.

به هیچ عنوان برای مدتی طولانی جامعه‌شناسی را رها نکنید. این درس را باید مرتب و پیوسته بخوانید. اگر فاصله‌ی مطالعاتی شما زیاد باشد، تمام زحمات شما هدر می‌رود. مطالب را باید مدام مرور کنید تا ملکه‌ی ذهن شما شود. فراموش نکنید جامعه‌شناسی یک درس حفظی است؛ پس باید مدام آن را مرور کنید. مخصوصا خلاصه‌ها و نکاتی را که یادداشت کرده‌اید، مدام مطالعه کنید.

تست‌های ترکیبی علوم اجتماعی تست‌های دشواری هستند. برای موفقیت در این تست‌ها، لازم است پیوستگی میان مطالب را پیدا کنید و رابطه‌ی بین آنها را درک کنید. نکاتی را که برداشت کرده‌اید، در دفترچه‌ای جداگانه یادداشت کنید. نکات را حتما هر چند روز یک بار مطالعه کنید. درک ارتباط بین مباحث از مهم‌ترین نکات درس علوم اجتماعی است.

مثال‌های زیادی در کتاب جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی قرار دارد. به این مثال‌ها دقت ویژه‌ای داشته باشید. طراحان به مثال‌ها و نمونه‌ها در هر درس توجه زیادی می‌کنند. فعالیت‌ها نیز جزو مواردی است که دانش‌آموزان به آنها بی‌توجهی می‌کنند. به فعالیت‌ها توجه کنید؛ چراکه همین موارد ریز است که مورد توجه طراحان قرار می‌گیرد. نمودارها نیز بسیار مهم هستند. نمودارها نظر طراحان را بسیار به خود جذب می‌کنند. پس حتما آنها را مطالعه کنید و نکات آنها را یادداشت کنید. مرور را از یاد نبرید و مدام مطالب را مرور کنید.

مطالب را به ترتیب بخوانید؛ یعنی از سال دهم شروع کنید و به ترتیب پیش بروید. اصلا پراکنده یا از آخر مطالعه نکنید. با این کار رابطه‌ی بین مفاهیم را متوجه نمی‌شوید و درک مطالب برای شما مشکل می‌شود.

مشاوره تحصیلی آوات

منابع درس جامعه‌شناسی

در درس جامعه‌شناسی  بهترین منبع و اولین منبع اصلی، کتاب درسی است. کتاب درسی یکی از مهم‌ترین منابعی است که باید توجه ویژه‌ای به کتاب درسی داشته باشید. خط به خط کتاب را مطالعه کنید و تمام مطالب را حفظ کنید. سعی کنید مفاهیم علوم اجتماعی را به خوبی فرا بگیرید. آنها را درک کنید تا بتوانید بهتر حفظ کنید.

برای تست کتاب خیلی سبز و کتاب جامعه‌شناسی گاج نقره‌ای بسیار مناسب هستند. اما همچنان فراموش نکنید که اول کتاب درسی، سپس درسنامه‌ی کتاب‌های دیگر. تتت

کلام آخر

جامعه‌شناسی یا همان علوم اجتماعی درس بسیار شیرینی است. برای بسیاری از دانش‌آموزان این درس به دلیل حفظی بودن آن، چالش‌برانگیز است. اگر روش مطالعه‌ صحیح جامعه‌شناسی را بدانید، دیگر دچار مشکل نمی‌شوید. از نکات بالا استفاده کنید تا در این درس درصد بالایی کسب کنید.

برای آگاهی از روش مطالعه ادبیات تخصصی کلیک کنید.

واتس آپ
پرینت
ایمیل
تلگرام
فیسبوک

لطفا جهت استفاده از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین رایگان این مرکزاطلاعات خود را وارد نماییدتا همکاران ما طی 24 ساعت آینده با شما تماس بگیرند .

رزرو وقت مشاوره آنلاین

نام(Required)
شهر محصل سکونت
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی
تلفن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *